استفتائات

 

سوال :آيا اصل لزوم معاملات يك قاعده فقهى است؟ يا اصل عملى؟ يا تركيبى از اين دو؟ يا دليل لفظى و اجتهادى است؟

جواب :دليل لفظى و اجتهادى است و نيز اصل عملی استصحاب- است در مواردى كه دليل لفظى وجود نداشته باشد.

سوال :۱- تعریف و معنی عقد (که درتعریف عقد آمده) چیست؟ ۲- آیا عقود اذنی که مجازا و شکلا عقد محسوب می شوند را می توان شبه عقد نامید؟

جواب :عقد به دو معنا اطلاق می شود: ۱- مطلق توافق و ارتباط ایجاب به قبول که این معنی در عقود اذنی نیز موجود است. ۲- الزام و التزام متقابل که در عقود عهدیه می باشد.

 

 سوال:۱ـ آیا زکات مال را به حوزه های علمیه شیعیان نیز می توان پرداخت نمود؟ ۲ـ در صورت منفی بودن سوال فوق، اگر حوزه در نقطه ای دور افتاده باشد و درآمد خاصی هم نداشته باشد چطور؟ ۳ـ در صورت منفی بودن دو سوال فوق، اگر بابت هزینه پوشاک و تحصیل و اطعام طلاب بوده و همچنین حق الزحمه اساتید باشد می توان زکات مال داد یا خیر؟

جواب :پرداخت زكات مال به حوزه هاى علمى شيعه به عنوان سبيل الله يا به محصّلين علوم دينى به عنوان سهم فقير و مسكين صحيح و مبرء ذمه است.

سوال :اگر در منطقه اى نيازمند و فقير باشد آيا جائز است كه وجه زكات را در ساخت پرو‍ژه هاى عمرانى اعم از مسجد. خانه عالم و… هزينه كرد؟

جواب :زکات را می توان در تمام کارهای خیر صرف کرد ولی بنابر احتیاط واجب در تعیین و تشخیص سبیل الله باید به حاکم شرع یا وکیل وی رجوع شود و اگر زكات فطره باشد بهتر است به مصرف فقرا برسد.

 

 سوال:۱٫ الف) آیا چربی بدن مانع از رسیدن آب به بدن می شود؟ بدان معنا که اگر جایی از بدن نجس شود، آب کشیدن به تنهایی کفایت می کند و یا باید ابتدا چربی را از بین برد؟ ب) در مورد لباس نجس چطور؟ (آیا باید چربی از لباس زدوده شود و سپس با آب کشیدن پاک گردد یا همان آب کشیدن کفایت می کند؟) ۲٫ الف) اگر بدن نجس را با مواد شوینده (مایع دستشویی، شامپو و … ) بشوییم، آیا تا زمانی که این مواد شوینده بر روی بدن کف می آورد، بدن پاک نمی شود و باید آنقدر بدن شسته شود تا دیگر کفی دیده نشود؟ ب) حال اگر همین مواد شوینده نیز نجس باشد، آیا مادامی که کف می آورند، نمی توان بدن را پاک دانست؟

 

 

 جواب:۱)  الف: آب کشیدن به تنهایی کفایت می کند مگر آن که آن چربی خارجی روی پوست بدن، لایه ای به وجود آورد که عرفاً مانع از رسیدن آب پاک به آن موضع شود. ب: اگر چربی لباس مانع از رسیدن آب به لباس باشد، باید برطرف شود. ۲) الف: اگر آن ماده شوینده مانع از رسیدن آب به پوست نباشد بدن پاک می شود و لازم نیست که آن قدر بدن شسته شود تا کف دیده نشود. ب: نجاست یا عدم نجاست مواد شوینده دخالت ندارد بلکه ملاک اطمینان به طهارت بدن است و همین مقدار که بدن با آب مطلق شسته می شود کفایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *